Under mina nu 17 år som konsult har jag mött många grupper och många ledare. Jag har sett och upplevt makalösa saker som jag här kommer att dela med mig av. Alla exempel jag skriver om är "maskerade". Det kommer alltså inte gå att identifiera någon enskild grupp eller person. Men allt är sant och hämtat från verkligheten.
På Äventyrens Ö arrangerar vi - förutom ledarskapskurser och teambuilding - konferenser, möten och kick offer. På dessa arrangemang har jag sett tydliga samband mellan just ledarskap och bra eller dålig möten. Jag betraktar också teambuilding som ett ledarskapsinstrument. Det bästa instrument du har som ledare att utveckla din grupp så att den genererar bra business.
En del av det jag skriver om kan kanske väcka en del känslor.
Så varmt välkommen att kommentera, undra och fråga!

onsdag 26 januari 2011

SANNINGEN OM KANAL 5:s KONFERENSRESAN

Tror inte det finns någon seriöst arbetande människa inom mötesindustrin som uppskattar Kanal 5:s förlöjligande av hela vår bransch?  När jag i min status på Facebook meddelade att jag skulle skriva en krönika om Kanal 5:s Konferensresan som ”nog inte skulle bli så snäll” fick jag många reaktioner. En av mötesindustrins tyngsta personer skrev så här:   

-           ”Fullständigt korkat program. Möten och konferenser är en viktig del av affärsprocesser, organisations dito. Inte ett gäng lallande fjantar som super och prasslar. Skapar en felaktig bild av en viktig och delvis vuxen näring.”

Normalt finansieras de kommersiella kanalernas program av reklamintäkter.  Men riktigt så fungerar det inte när det gäller Konferensresan. Bakom programmet finns en delfinansiär. En organisation som pumpat in 4,5 miljoner kronor i hopp om att programmet ska ”leda till ett ökat intresse för konferensbranschen”.
Organisationen heter SHR - Sveriges Hotell och Restaurangföretagare.  De är en bransch- och arbetsgivarorganisation som representerar cirka 5 500 arbetsplatser. Medlemsföretagen står för merparten av hotell- och restaurangbranschens totala omsättning.
SHR beskriver på sin egen hemsida att de ”har stor trovärdighet och gott anseende i samhället.”  Att de gör och har gjort stor nytta för sina medlemmar kan vi inte ta ifrån dem. Fram tills nu.
Hur tänkte ni här SHR?

Mötesindustrin är en bransch under stark utveckling. En av våra största knäckfrågor är egentligen att kunskapsglappet mellan oss som jobbar där och köparna är alldeles för stort. Många av oss vet man hur man skapar lönsamma möten och konferenser. Och hur man använder möten för att utveckla verksamheter och processer. Den affärsmässiga nyttan av att mötas väljer Kanal 5 att undanhålla sin publik.

Programmet är lyckligtvis ingen succé. Första avsnittet sågs av 210 000 personer men det tappade nästan 100 000 tittare till andra delen. Så man får väl hoppas att det bara är vi själva i branschen och deltagarnas närmast sörjande som tittar.

Maria Lycknert som ansvarar för satsningen från SHR:s sida säger till Dagens Media att hon varit i kontakt med Kanal 5 och att ” De är nöjda och tycker det är ett bra program”
Frågan är vad SHR:s egna medlemmar själva tycker?
Kommentera gärna!

3 kommentarer:

  1. är en av dom som aldrig sett programmet och undanhåller mej därför vidare kommentarer (låter dock inget vidare med SHR:S inblandning) däremot så följer jag gärna ditt bloggande...
    //Den Norrländska kocken...

    SvaraRadera
  2. Bra sagt Mimmi! Jag såg tio minuter av första avsnitten. Fick så kraftiga rysningar att jag var tvungen att sluta. Vilket skämt.

    SvaraRadera