Under mina nu 17 år som konsult har jag mött många grupper och många ledare. Jag har sett och upplevt makalösa saker som jag här kommer att dela med mig av. Alla exempel jag skriver om är "maskerade". Det kommer alltså inte gå att identifiera någon enskild grupp eller person. Men allt är sant och hämtat från verkligheten.
På Äventyrens Ö arrangerar vi - förutom ledarskapskurser och teambuilding - konferenser, möten och kick offer. På dessa arrangemang har jag sett tydliga samband mellan just ledarskap och bra eller dålig möten. Jag betraktar också teambuilding som ett ledarskapsinstrument. Det bästa instrument du har som ledare att utveckla din grupp så att den genererar bra business.
En del av det jag skriver om kan kanske väcka en del känslor.
Så varmt välkommen att kommentera, undra och fråga!

måndag 24 januari 2011

KVINNOR, LEDARSKAP OCH UNDERSÖKNINGAR

Tidningen Chef publicerar i dag resultatet av en enkätundersökning som danska handelskammaren har gjort. Folk har tillfrågats om vilken typ av chef man helst vill ha. Baserat på kön och ålder som urvalskriterier.
Resultatet  är ganska skrämmande.  Om männen får välja så ska chefen vara en 45 årig man eller äldre. Och när kvinnorna väljer så visar det sig att de flesta av dem (över 66 % ) vill ha en mogen man som chef. Ännu värre är det för unga danskar i karriären. Bara 1 % av de 1500 tillfrågade vill helst ha en chef under 30. Länk till artikeln 


Undersökningar är spännande. Media älskar att vila sig på dem i lite mer känsliga frågor. Som det här med kvinnliga och manliga chefer till exempel. Där ”tycks” det väldigt lite annat än på de politiska ytterlighetskanterna. Så man berör ämnet med statistiska rapporter istället. Precis som jag gör nu.

Det engelska marknadsundersökningsföretaget One Poll publiceras ofta. Bl.a. en undersökning som gjordes i England som visade att av 2000 tillfrågade britter så skvallrade alla om sina kollegor. Värst utsatta är cheferna. Så långt inte så mycket att förvånas över. Men undersökningen visade också att 20 % av dem avskyr sina kollegor?! Orsakerna för det skiljer sig mellan män och kvinnor. Män ser sina hatobjekt som lata eller oförtjänt framgångsrika. Kvinnor däremot ser de kollegor de inte gillar som hot eller betraktar dem med avundsjuka.
Jag kommer att återkomma i det ämnet! För det här med kvinnor, hot och avundsjuka är intressant!  Men när jag gör det så kommer det att bli i form av kvinnornas egna historier. Ingen mer statistik! 
Varje år möter jag nämligen -  i mina uppdrag - många framgångsrika kvinnliga chefer. Jag tränar också årligen cirka 200 unga, blivande ledare i just ledarskap. 50% av dem är kvinnor och alla har de en spännande historia att berätta. En historia som inte alltid syns i medierna.
Välkommen att följa med på resan in i verkligen bortom undersökningarna!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag anar att detta kommer bli en riktigt bra blogg :)

    SvaraRadera
  2. Tack för den kommentaren, som jag INTE skrev själv :) Måste försöka lära mig inställningarna här tror jag?

    SvaraRadera