Under mina nu 17 år som konsult har jag mött många grupper och många ledare. Jag har sett och upplevt makalösa saker som jag här kommer att dela med mig av. Alla exempel jag skriver om är "maskerade". Det kommer alltså inte gå att identifiera någon enskild grupp eller person. Men allt är sant och hämtat från verkligheten.
På Äventyrens Ö arrangerar vi - förutom ledarskapskurser och teambuilding - konferenser, möten och kick offer. På dessa arrangemang har jag sett tydliga samband mellan just ledarskap och bra eller dålig möten. Jag betraktar också teambuilding som ett ledarskapsinstrument. Det bästa instrument du har som ledare att utveckla din grupp så att den genererar bra business.
En del av det jag skriver om kan kanske väcka en del känslor.
Så varmt välkommen att kommentera, undra och fråga!

onsdag 2 februari 2011

VIKTEN AV ATT BLI ”SEDD”

Under loppet av sju dagar har jag nu bott och jobbat på tre olika hotell runt om i Sverige.
Alla har de haft en hög ambition och levererat vad man kan förvänta sig i form av lokaliteter, mötesrum och mat. Men bara ett finns kvar i mitt medvetande. Ett ställe som jag vill tillbaks till.

Så vad gjorde de på just det hotellet som ingen annan gjorde? Jo, de SÅG oss. Inte bara vid in- och utcheckning som de andra två. Utan HELA tiden. Så fort vi kom ner för kaffe eller måltider kom någon fram och frågade hur vi hade det? Småpratade lite i största allmänhet visade sitt intresse för oss. Ungefär som man gör hemma, när man har gäster.
I övrigt var deras mat, lokaler, stolar och utrustning varken bättre eller sämre än något av de andra hotellen. De var bara mer intresserade av sina gäster.

Vi ses igen Näsby Slott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar