Under mina nu 17 år som konsult har jag mött många grupper och många ledare. Jag har sett och upplevt makalösa saker som jag här kommer att dela med mig av. Alla exempel jag skriver om är "maskerade". Det kommer alltså inte gå att identifiera någon enskild grupp eller person. Men allt är sant och hämtat från verkligheten.
På Äventyrens Ö arrangerar vi - förutom ledarskapskurser och teambuilding - konferenser, möten och kick offer. På dessa arrangemang har jag sett tydliga samband mellan just ledarskap och bra eller dålig möten. Jag betraktar också teambuilding som ett ledarskapsinstrument. Det bästa instrument du har som ledare att utveckla din grupp så att den genererar bra business.
En del av det jag skriver om kan kanske väcka en del känslor.
Så varmt välkommen att kommentera, undra och fråga!

tisdag 8 februari 2011

HUR VAR ER TEAMBUILDINGKONFERENS?

Utdrag från en chatkonversation jag hade idag med en kompis som just bytt jobb.
Idag 14:50


Jag: Hur var er teambuildingkonferens?

Kompisen: "som jag berättade för Sören (Mimmis kommentar: min man & kollega) så var det ingen riktig teambuilding, det stod bara det på pappret.
Sen hur bra är en finlandsfärja för konferens? Folk var packade innan de ens steg på båten"

Jag: ok, jaa, inbjudan såg ju inte så lovande ut..

Kompisen: "och det lilla seriösa vi gjorde innefattade antingen alkohol eller hos vissa: bakfylla. Så dag 2 på mötet saknades 7 personer så det var meningslöst som konferens"

Jag: "trist att höra.. vad sa de ansvariga om det?"

Kompisen: ”de brydde sig faktiskt inte konstigt nog men de hade inte heller gått ut med solklara regler. Underförstått så var det kröka som gällde, så är kulturen på företaget liksom..."

Jag: ”Låter som om du har ett viktigt jobb att göra där i att förändra deras konferenskultur ”

Kompisen:” japp jag framförde mina åsikter till VD och försäljningschef på måndagen”

Jag: ”OCH?”

Kompisen: ”de höll med till viss del och tog på sig ansvaret för den alkoholkultur som finns på företaget och jag sa att jag gärna blir mer involverad nästa gång
jag hoppas på en bättre konferens nästa gång
en riktig konferens
som leder framåt istället för mer eller mindre bakåt med minnesluckor och skandaler”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar